donderdag 10 mei 2012

Half flow

Die flow-ervaring hè. Leuk hoor maar hoe kom ik daaraan?

Flow ervaren. Ja! Ken jij het? (Ik vraag steeds dingen omdat nou eenmaal in mijn systeem zit, en omdat ik nieuwsgierig ben :). Ik zal even uitleggen wat het zou kunnen zijn.

Of wikipedia dan:
Flow refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert. Belangrijkste theoreticus achter dit concept is de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi.

Dus eigenlijk als de tijd omvliegt en jij bijna tijd en ruimte ontstijgt. Je doet waar je blij van wordt. Je hebt wel eens van die dagen dat er helemaal in opgaat.
Lang niet gehad trouwens. Hoewel ik wel een heleboel dingen doe die ik erg leuk vind. Na mijn eerste stukje op Livelifelovely kwam ik een beetje in de flow. Half flow, nee dat bestaat niet. We kunnen het natuurlijk wel introduceren.
Hieronder  nog een stukje wiki:

Volgens Csiksentmihalyi kan het gevoel van flow gekenmerkt worden door tenminste een aantal van de volgende acht kenmerken:

  • Men heeft een duidelijk doel;
  • Concentratie en doelgerichtheid;
  • Verlies van zelfbewustzijn: men gaat volledig op in de activiteit en vergeet zichzelf;
  • Verlies van tijdsbesef: de tijd vliegt voorbij;
  • Directe feedback: succes en falen ten aanzien van de activiteit zijn onmiddellijk duidelijk, zodat men daarop het eigen handelen direct kan aanpassen;
  • Evenwicht tussen de eigen vaardigheid en de uit te voeren activiteit: de bezigheden zijn nét niet te moeilijk, maar wel heel uitdagend;
  • Een gevoel van persoonlijke controle over de situatie of activiteit;
  • De activiteit is intrinsiek belonend, bijvoorbeeld erg leuk.
Ze zeggen ook wel 'Go with the flow'. De grap is dat dat dus met iemand anders flow meegaan betekent of de meute mee. Het zou mooi zijn als we met z'n allen in die flow konden gaan.
'Let the flow grow' of 'Let your half flow grow'. Dat zou meer toepasselijk zijn bij mij. Langzaam maar zeker wordt mijn doel duidelijker, mijn concentratie groter. Ik ben alleen mijn zelfbewustzijn nog niet verloren. Hmm.

Hoe kom je bij je half-flow of flow?
Dichterbij jezelf komen. Wat wil je eigenlijk, en kun je dat?

Mijn IC* hoor ik zeggen: Wat zit jij nou weer te schrijven?
Fuck it.



 * Innerlijke criticus, zie eerste bericht



Geen opmerkingen:

Een reactie posten